Pages

September 14, 2021

Edamame with vegetable for breakfast - Inspired By Gordon Ramsay's Book

Bahasa dan video seminit di bawah :) 

English version and one minute video below :) 


Kacang soya hijau dengan sayur untuk sarapan - inspirasi dari Buku Gordon Ramsay


Memandangkan ada kacang edamame | Since edamame in the fridge




First attempt to prepare the healthy appetite recipe inspired from Gordon Ramsay's recipe book. My version would be a bit different to suit whatever items that we have in the fridge. 

 

Percubaan menyediakan selera sihat inspirasi dari buku resepi Gordon Ramsay. Versi saya  diolah dengan sedikit kelainan berdasarkan bahan yang ada di peti sejuk. 


Last night, I flipped thru the recipe book, and found a makeable dish with the existing ingredients. In my mind I would like to try eating back clean, with more green. I don't have the real support as when I become moody, some would said it's because I am hungry, is it logical that not enough food will affect moods. For kids I knew, let them feel full, and they will be more calmer. 


When I skipped rice or some meal and acted certain behaviour, some said "perhaps I didn't have enough food". 


Same with the situation of my dad, when we went out, dad nagged of something,  we would hear someone asked  'mom, you didn't feed dad yet hehe.. I giggled actually it is a serious matter.


Mom said on the phone that she told dad that be like abang adik, they made their own' 'quickie' food (sandwich, oranges etc.) and never ask for food. 


Ok, today's breakfast was so good, and I got the comment that the eyes wide open and feel fresh after had the healthy meal. Glad that I tried. 

The ingredients that I used

  • Garlic butter
  • Brocolli
  • Edamame or  Green Soy Beans
  • Sausage
  • Egg
  • Balsamic dressing
  • Pepper
  • Salt



Enjoy your day❤️



Semalam saya tengok setiap mukasurat buku, terjumpa  hidangan yang rasa boleh buat dengan bahan yang sedia ada. 


Dalam minda, saya ingin cuba balik permakanan rendah karbo.


Saya tahu kurang dapat sokongan kerana ada masa saya jadi "moody" kononnya saya tak cukup makan, lapar memainkan peranan kepada perasaan ye?

Saya memang tahu untuk anak-anak, biar mereka kenyang baru lebih tenang. 


Bila saya tak ambil nasi dan setengah makanan, berperangai semacam, ada yang akan cakap "ha tak cukup makan kut ni'. Kalau dengan anak, saya akan suruh derang menngucap 'auzubillahiminashaitanirajim'.  Betul ke perut lapar, naik angin?


Sama situasi bapa saya, kalau kami keluar, dengar dia berleter tu ni, kami akan dengar yang bertanya, bapa tak makan lagi kut ni? hehe. Ye, saya gelak-gelak sebenarnya hal ini adalah serius. 


Baru ni emak beritahu dalam telefon yang dia suruh bapa jadi macam abang dan adik, Alhamdulillah, yang menyediakan makanan 'pantas' mereka sendiri (roti, belahan oren dsb. ) tanpa meminta untuk diberikan makanan.  



Ok, pagi tadi sarapan yang disediakan sangat enak, Alhamdulillah dapat komen yang mata celik betul dan rasa ringan tubuh setelah sarapan. Syukur saya cuba buat. 


Bahan yang saya gunakan

  • Mentega bawang putih
  • Brokoli
  • Edamame atau kacang soya hijau
  • Sos Balsamic 
  • Lada hitam
  • Garam
  • Telur
  • Sosej


Nikmati hari kalian ❤️


12 comments:

  1. Love Gordon Ramsay's recipes! This looks like a perfectly healthy and nutritious breakfast.

    ReplyDelete
  2. belum pernah makan kacang edamame ni. Ammi nak google jap (hahahha kesiankan umur dah 4 series tp x pernah makan)

    ReplyDelete
  3. Tak pernah makan kacang edamame tu sebab tak tahu nak masak or makan macam mana..

    ReplyDelete
  4. Rasa selepas sarapan mood bertambah baik. Mungkin kurang gula. Hehe.

    ReplyDelete
  5. Mungkin betul kot. Ramai orang yang saya kenal jadi cranky bila lapar

    ReplyDelete
  6. Suka ratah kacang edamame. Sedap.

    ReplyDelete
  7. Kacang edame...tak pernah makan dan tahu. Tenguk macam kacang peas tapi bukan. Tu lah bila lapor semua macam jadi hulk...hehehehe bila dah kenyang eh sonyap jo.

    ReplyDelete
  8. Ya, sometimes people will feel moody when didn't eat good food or didn't eat full enough. Your food is so healthy! 😋I love to eat healthy food like this. Edamame is best! My friend grows her own edamame. You can try growing edamame too.

    ReplyDelete
  9. Dah lama teringin makan kacang edamame ni sebab rata rata yang suka makan di sushi king cakap sedap. Makan macam tu pun sedap dah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin