Pages

July 5, 2020

Burung kacau daun / birds & squirrel


Begitu cerianya haiwan-haiwan ini masuk hari ke hari, di dalam laman ke atas wayar elektrik. Hati ringan, minda bebas dari kerisauan kerana penjagaan alam, tugasan manusia.

Mama melangkah masuk terpandang lagi seekor yang belum pernah terjah iaitu burung murai kampung, sesambil ambil gambarnya terlihat, si tupai menakl8uki makanan kucing, tupai ditempat burung , burung merbah tengek pula seakan dalam cerita kartun tom and jerry. Inilah menjadi inspirasi jika menghayati sekeliling. .

Taklah lama dapat menikmati kerana tanggungjawab mendidik anak bersilih ganti, tiada misi atau visi cuma naluri melihat anak berjaya dengan sedikit ilmu supaya laju dalam tunjuk ajar, mama permudahkan dengan mengenal anak-anak lebih dekat seperti.. .

1. Menerima perbezaan individu. Contoh: Lebih suka berdikari dalam mengulangkaji atau lebih suka berguru membuat latihan. Beri ruang dan perhatian.

2. Peka atau sensitif terhadap persediaan masing-masing. Latih dari situ.

3. Pembelajaran dari explorasi, bukan dari buku tetapi penemuan baru (discovery). Contoh:  ikan akuarium memerlukan udara, bukan hanya dari mesin oxygen tetapi dari pokok. Dari pokok juga dapat menapis air. Ujikajikanlah bersama. Sejak tu rumah kita ada byk balang ikan kan.

Salam๐Ÿ’›๐Ÿž๐ŸŒท

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin