Pages

September 5, 2014

petua / tips baby girl

Dah cakap bab anak beranak ni dan dapat komen blogger Julia pun inginkan baby girl kan..biar saya kongsi di sini, Rasa malu pun ada juga, tetapi lebih elok kongsi supaya tak buang masa dan tenaga kan, seperti peringatan blogger Kak Zakie cakap, berdoa itu lebih dari segalanya...

Baru ni pun seseorang yang rapat dengan saya bertanya, bagaimana boleh saya dapat anak perempuan?
Kebetulan saya pun tanya seseorang juga soalan yang sama, syukur beliau beritahu jawapan yang tepat dan tak berlapik pun.. Beliau cakap kena aktif 2-3 hari awal hingga hari subur. Jadi jika peram dan aktif hari subur, lebih berat dapat boy. Beliau ni dengan orang sekelilingnya ni memang ikut perancangan dalam hidup mereka, sebab tu saya berani tanya beliau :)

Lepas borak pendek dengan beliau, saya google, memang penulisan dalam inggeris memang mengatakan demikian.

Bila Faiq nak masuk setahun, saya mula tunjuk minat pada anak perempuan ni, tegur anak perempuan, suka2 pink, saya mula berdoa, pertama saya borak dengan emak minta emak doakan... biasala beritahu emak, emak suruh saya besarkan Faiq dulu, enjoy dulu.. macam-macam la kan untuk mengelakkan saya kecewa...tapi saya dah buat keputusan hanya untuk mencuba bukan terus dapat kan  tetapi  cuba dengan cara betul juga ... tak sangka dan Alhamdulillah Faiq berumur 1 tahun 9 bulan Cik Fadya pula wujud  :)

Petua lain tu, makan sayur, tidur mengiring, saya cuba juga...susah nak terangkan juga sebab dalam merancang, Allah kurniakan...rasa logik juga...waktu2 sedemikian...permakanan pun main peranan, cuba google lebih detail.
.

11 comments:

  1. hikhikhikhik..
    Zura tengah carik tips bb boy.. kikikiki

    ReplyDelete
  2. tengah mengugel tips jugak ni..
    ingat tahun depan kalo ada rezeki nak ler gegirl..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila serious terpaksa cari ilmu kan..:)

      Delete
  3. sura takde tips yg diikut..tapi alhamdulillah dpt 2 pasang..cuma masa mula2 dpt tau pregnant..banyakkan doa..anak pertama dan kedua..memang tak kisah dpt anak apa..tp bila kali ke3 mengandung memang nak sangat anak lelaki..sbb dh 2 pompuan..awal mengandung anak ke 3 dan 4 sura selalu baca surah Yusof..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut anak sura handsome :) saya amalkan jugak surah Mariam.

      Delete
  4. Setiap mak/ayah impikan anak yg sempurna. Bila ada lelaki teringin yg perempuan pulak dan begitulah sebaliknya. Apa pun bersyukur juga jika dikurniakan anak berbanding yg masih tak punya lagi kan...

    ReplyDelete
  5. cara yang BP bagi tu sangat betul, saya tau lama dah, dan amalkan, dan bagi juga pada yang bertanya, In shaa allah..itu salah satu usaha dan ikhtiar kan?

    ReplyDelete
  6. Tak salah mencuba kan, kalau dapat bonus, kalau tak pun, still rezeki.

    ReplyDelete
  7. benar spt kata kakzakie...banyak2 bersyukur dgn anugerah Allah xkira lelaki r perempuan n jgn nk merancang-rancang...

    ReplyDelete
  8. kita berusaha dan berdoa..Allah Maha Mengetahui isi hati hamba2Nya dan Maha Mendengar doa hamba2Nya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin