Pages

May 23, 2014

Exam / Ayat

6 months
budak ni ada exam hari isnin dan selasa lepas.


Ayat Faiq sekarang ni,  dari 3+ - nak 4 tahun.
"Mama bijak (you are a genius)". bila saya jawab soalan dia tapi saya selalu puji dia pandai je.
Papa, robot saya pecah sebab jatuh dilantai. (my robot is broken because it fell down)
Papa, saya suka hitam sebab kereta papa warna hitam. (i like blacķ coz papa's car black)
Bawa kertas dengan gunting dan cakap "mama, saya potong" (i cut mama)
Mama, saya nak kertas  (masa saya duk buat entri ni).  
Mama, saya tak dapat jumpa gunting yang besar". 
mama, saya berhati-hati. (dah mula ni cari gunting besar pulak tak mau yang budak2 punya pulak)

mama, sekarang ni hari hujan.
mama, tengok bintang / stars. doa mama, suruh Faiq
saya cakap doa kat Allah bukan kat bintang. 

Bila saya gantung telekung dengan hanger di tempat gantung tuala, Faiq cakap "nampak lain mama sebab boleh gantung terus sini tak perlu hanger'.

kalau suara saya lemah, dia tanya "mama, mama ok? atau mama sakit? (are you ok mama?are you hurt?)

mama, saya mandi sendiri, mama pergi tengok tv ok.
kala cari saya, mama di mana mama,  mama, bua apa tu?

Emak saya tanya atas mata tu apa sambil tunjuk kening, dia tahu kening (eyebrow). 

Rasa biasa ja kut saya yang ok juga ayat Faiq ni
saya cuba tukar kartun al-hijrah tapi tiada beza. Lihat foto bawah tu cerita antarabangsa.
tv alhijrah

Bagaimanapun saya teruja dengan sebudak perempuan bahasakan diri kakak, kami sembang kat restoran

saya : siapa kejutkan kakak ke sekolah?
budak perempuan tu : kakak bangun sendiri, bila tengok tingkap dah cerah, kakak tahu kakak dah kena mandi.
saya : belajar apa kat sekolah ?
budak perempuan tu : ciptaan  Tuhan, ciptaan manusia.

seronoknya sembang dengan kakak tu. sejuk perut ibu kakak

haii sekarang Faiq tanya mama tengah buat apa tu?  (what are you doing) Faiq bagitau fadya main dengan pen YaAllah penuh kulit kaki tangàn macam henna di lukisnya ok ye nanti sambung lagi :)











9 comments:

  1. bijak dah faiq sekarang....

    ReplyDelete
  2. faiq anak sulung ye..baik dya..concern betul..:))

    ReplyDelete
  3. tv al-hijrah pun ada tayang karton mcm tu..ada santa claus pulak..sekarang ni mid-year exam..lepas tu cuti sekolah..yeayy..

    ReplyDelete
  4. suka ayat Faiq yang pasal gantung terus telekung kat rak tuala tu, memang dia betul sesangat.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, cik zue ada buat segmen yg terkona masa BW itu hari
    http://kuazue.blogspot.com/2014/05/segmen-liebster-award-dari-blogger-baby.html
    wah.. faiq bijak nyer cakap...

    ReplyDelete
  6. kat sekolah pun pb..walaupun sama usia tapi jawapan mereka bila ditanya pun berbeza. adakala kita tertawa dan kagum sendiri..
    nampaknya faiq semakin bijak membina ayat:D

    ReplyDelete
  7. Gebunya pipi tu geram aunty tentok faiq..
    Bijak nya dan petah bercakap faiq ni..sgt concern dan gentleman;)
    Aunty and sophie pun ada tonton cloud bread.
    Comelkan bila makan bread boleh terbang..
    Nak jugak macam tu hik hik..

    ReplyDelete
  8. pandai faiq bina ayat..... tersusn jek haaaaa.... pipi tu geram tgk....sedap gomol tanpa belas kasihan tu heheeheheh

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin