Pages

February 10, 2014

Mak, Did I grow up according to plan?

 english version below


Lepas nafas panjang ja lepas hantar Faiq ni, dalam hati tertanya bagaimana la mak saya hantar saya ke sekolah, adakah mudah (ceh wah tak guna perkataan negatif iaitu "susah" :))

Hari ini teacher tanya saya adakah saya nampak perbezaan tak, dimana Faiq lebih senang turun dari kereta dan lebih happy, saya pun cuma bertanya balik kenapa sebabnya, tak boleh nak fikir sangat sebab berzikir je so that semua smooth.. Teacher sambung cerita sebab "the kid" tu tak hadir sekolah dah beberapa hari dah. Sejak saya cakap tak perlu berbincang dengan ketua guru. Teacher yang sambut Faiq ni cakap dia dah jumpa ketua guru. Ketua guru cakap Faiq sorang je yang nak kawan dengan the kid (mesti thrill budak ni terlantas dalam hati). Tapi saya terus cakap saya harap Faiq bermain depan mata guru-guru, dan bersyukur semua guru-guru pun aware tahu the kid tu macam tu. Yang tu penting boleh la tolong tengok-tengok, Faiq pun kena la sentiasa di pesan oleh saya, dan harap teacher pun buat demikian. you have long way to go Faiq, i pray okay.
Begitu juga saya sentiasa meminta mak mendoakan saya sentiasa bahagia dunia akhirat.


 faiq dalam hotel seri pengantin, janda baik, mama attend seerah Rasul saw 2013

english version
"I exhale and thankful but crossed in mind how mom took me to school whether it was easy or otherwise (just to use positive word here instead of negative like "hard" :))
The teacher asked whether I see any different today and know why that Faiq is happy and excited today. I asked why as in my heart I prayed hard to make the morning as easy as can be but  the teacher said because the "kid" did not come yesterday and told me that they talked to the headteacher and she said nobody wants to play with the kid but Faiq is kind of friendly with him.
I continue about the matter just to kill two birds with one stone or to have a matter solved by saying again to the teacher, I told Faiq to play near and around the teacher as the teacher could see him and observe him amongst the kids.I thankful that the matter has taken in good hand and there awareness about it.

19 comments:

  1. alamak..saya terlepas cerita pasal the kid... harap takde orang buli faiq di sekolah.. kesian budak2 baru nak seronok ke sekolah..

    ReplyDelete
  2. bila dah jadi ibu ni kita rasa pula pengalaman mak kita kan kak... *_^

    ReplyDelete
  3. Doa ibu adalah doa yang paling terbaik utk anak2... :D

    ReplyDelete
  4. tue la seorang ibu nie

    ReplyDelete
  5. setuju dgn komen Mia.. doa ibu yg terbaik utk anak2 !

    ReplyDelete
  6. doa ibu membawa ke syurga...

    ReplyDelete
  7. salam.. =)

    Alhamdulillah..doa ibu yg paling makbul kan..pe yg kita hrap, sntiasa doa agr ank mjadi dan mendapat yg terbaik..InsyaAllah.. amin.mudah2an

    ReplyDelete
  8. Seorang ibu sentiasa nak yang terbaik untuk anaknya... begitu juga bila kita yang jadi ibu, sentiasa mendoakan yang terbaik tuk anak kita pula...^__^

    ReplyDelete
  9. Semoga Faiq membesar menjadi anak yang soleh berjaya dunia akhirat..

    ReplyDelete
  10. ya ibu gembira n senang hati melihat anaknya gembira melalui zaman kecilnya belajar sambil bermain...

    ReplyDelete
  11. kita kadnag2 bila serba salah, hanya doa la yang mampu dipanjatkan.

    ReplyDelete
  12. If life is a spectrum of colours, then Faiq needs to recognise and distinguish all the many colours. Of course some would end up as his favourite and some others not..... he will be fine. :)

    ReplyDelete
  13. mudahan faiq mbesar bagaikan JUARA

    ReplyDelete
  14. anak2 merupakan masa silam kita...berdasarkan apa yg saya dengar kat radio hot fm semalam.

    ReplyDelete
  15. Faiq...how are you today dear?
    Seronok bila baca entry seorang mama selalu berzikir dlm hati utk permudahkan keadaan dan tidak menyalahi mana2 pihak...itu lah sebenar2 ibu...watak ibu bukan senang nak dikemudi...tp bila kita positif...akan jd positif semuanya...anak2 akan dpt aura tuh dear...umi Qi nak praktik aura itu...jom!

    ReplyDelete
  16. actually x pena terpk mcm mana sy dulu hehe..bile baca ur post, baru terpk...sebab danisha memang agak mudah...then baru terpk yg sy dulu pun memang senang nak tadika hehee

    ReplyDelete
  17. saya tak kenak erti tadika. trus masuk darjah satu. Tapi dah boleh membaca time tu sebab belajar dengan abang abang.

    Mak tak pernah komen ttg penjagaan anak anak. Tapi my abang ada ckp. saya adik yang senang nak jaga.

    my Jiran seorang guru, dia nasihatkan saya supaya jgn doubt bila anak tak dak depan mata. i mean anak pergi belajar . sebab perasaan tu akan tersalur kepada anak tadi. just yakin anak bolehbuat. so secara tak langsung anak pun akan turut mempunyai perasaan yakin tu.

    ReplyDelete
  18. i pun x terfikir sampai la terbaca entry u ni dear...tp baru2 ni ada mak cik ckp...Dania sebijik macam i...x susah nak jaga...terfikir jugak bila dia besar nanti...dah belajar jauh2..hurm...kena bersedia dari sekarang...masa dania tadika sangat senang...dia suka bergaul..bila dah masuk kelas on first day...terus senang nak tinggalkan dia...ntah macam mana la nanti kan bila dia masuk U.....

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin