Pages

January 8, 2016

wet nurse /ibu susuan

Hari tu sembang dengan hamba Allah, dia bagitau dia dapat baby angkat yang ikut prosedur kebajikan Dalam sebulan tu Tok sedara dia suruh dia pegi cucuk hormon, bagi ada susu dan susukan baby barunya 3 kali kenyang. Jadi bila baby tu besar tak da masalah lagi dengan suaminya dan anak lelakinya. Dan dalam TV Alhijrah bangkitkan isu ni. Rasa tak pasti pula berapa kali kenyang yang di sebut oleh Ustazah jemputan tu. Kena check sesiapa yang nak ambil anak angkat ni. Tapi saya dengar ibu susuan ni penting kalau ibu kandung tak dapat keluarkan susu, susu formula ni kira number 4. Ye kira usahakan beri susu ibu atau ibu susuan yang ketiga tak pasti pulak. Anak-anak saya bersusu badan tak lama, patut kena cari ibu susuan ye..
Dalam pic ni Fadya enjoy sangat minum susu, sampai mama tak tegur tapi ambil gambar. Masa depan mama akan berhati-hati.. itulah jot down hari ni, jom minum petang hehe..

behind successful man / Setiap kejayaan seorang wanita di belakangnya...

Biasa dengar setiap kejayaan seorang itu ada wanita dibelakangnya, mungkin ibu mungkin isteri, tapi sejak saya terjumpa surah 13:11. lebih baik diingati dan berAmin

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintahNya.

Gambar belakang anak sebagai hiasan. Surah di atas tu meringankan fikiran saya
jika rasa ok ke anak kat sekolah tu. Salam pagi Jumaat, breakfast apa hari ni? :))

January 7, 2016

jungle / memburu beruang lagi

Faiq ni suka hotel dan jungle. Ni masa kecikla. Kalau jungle tu memang nak ke jungle kut tapi kalau dah pegi, duk sebut lagi, dia tiret(penat) tu. Dahaga atau nak susu. Memang Faiq ni dah besar tapi suka susu lagi. Tapi segan nak minta susu sebab ramai kata tak malu minum susu kan..Susu kotak tak minum tapi lega la juga dia suka yogurt. Kat umah pun dia takut juga minta susu. Jadi pagi saya bagi sekali pukul 2 sekali. Minum air kosong ja mahu. Tengok la excited bila masuk jungle.. gaya apa tah la macam going to a bear hunt tapi ni bukan hutan sangat, cuma banyak pokok ja. Yang bawah ni umah kakak saya ja pun. Bole la derang explore..
Tahun lepas bulan enam hari dalam sejarah hehe  fadya mcm baby ja..ok la, itu ja cerita mendodoikan anda..bedtime story mory ;)
.

copy cat / tiru macam saya

Dalam video ni Fadya pusing bagai nak rak tiru kucing tu.  Copy cat sangat. Saya ambil video, Faiq perhati ja saya tengah filemkan adiknya dan faham mama suka ambil gambar. Dalam essay pun dia cerita dia suka ambil gambar dengan mama, main hide and seek dengan fadya dan papa..esei tajuk "keluarga saya".
Fadya memang suka kucing. Tapi tak da la bela lagi, tapi kucing duk datang tu ada, Faiq pernah baring sambil minum susu dekat kucing tu. Risau juga bukan kucing rumah. Tak berapa bersih sangat. Bila Faiq batuk nak salahkan kucing tu la haha..Alhamdulillah Faiq sihat amalkan minyak zaitun tiap hari, dah dia tak suka vitamin macam Fadya. Ok readers, sekian berita petang yang indah tentang minat kanak-kanak kepada makhluk ciptaan Allah swt ;)

Video tu ada iklan pulak!

carseat /babyseat dan efeknya

Ni tahun2 lepas la, tahun ini Faiq dah nak masuk 6 tahun, Fadya dah masuk 4 tahun. Sebelum ni rasa lega bila budak-budak dalam car seat. Faiq memang senang nak pasang seatbelt, sekarang ni Faiq masih duduk atas kerusi budak yang di buang tempat sandarnya tu. Fadya masa umur 2 tahun dah tak masuk duduk atas carseat. Tak pandai bukak seat belt tetapi bole keluarkan dirinya dari situ. Kalau nampak duduk dalam gambar (pic lama) kerana ada susu atau roti. Duduk la sekejap.
Effect duduk dalam car seat atau stroller, faiq fadya akan rasa bebas bila keluar dari kereta. Akan lari laju. Saya ingat Faiq ni kenapa la lari.  Memang ada yang dia nampak contoh playground ke atau mainan. Dia akan lari ke situ.Saya masih pakai kasut flat untuk senang nak kejar tapi sekarang Fadya pula lari. Adoi..

Indeed, with hardship (will be) ease. Surah 94:6
Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Surah 94:6



January 6, 2016

english learning / belajar english dgn pergerakkan

Pergerakkan dengan rentak muzik lebih menarik untuk kanak-kanak. (Click video di atas) Video ini sangat di minat oleh Faiq Fadya. Mereka akan nyanyi atau sebut perkataan yang perlu lakukan, contoh going kan kena berjalan atas jalan jadi dua beradik tu akan jalan seperti dalam gambar ni.

Kalau perkataan tu kena panjatkan iaitu climb up, mereka akan cuba la cari sesuatu untuk memanjat.
Kalau kena go through it melalui jalan itu. Mereka berjalan terus je, gambar di atas sekali tu, Faiq Fadya buat tangan ke atas tu kira go over it, kena pergi melangkah atasnya (dalam gambar bawah ).. adoi tak reti nak translate lebih kurang macam tu. 

Video dari you tube, gambar sendiri. Lirik dibawah dari kteachers.wordpress.com

Hey everybody! We’re going on a bear hunt! Are you afraid?
(Kids: I’m not afraid! *shakes heads no*)
1….2….3
(stomps feet as in hiking)
We’re going on a bear hunt!
(Kids: We’re going on a bear hunt!)
Take pictures with my camera!
(Kids:Take pictures with my camera! *pretend to take pictures*)
Open up the door, squeak!
(Kids: Open up the door, squeak! *pretends to open door*)
Walk down the road
(Kids: Walk down the road *marches, pretending to be on a road)
Coming to a wheatfield!
(Kids: *still marching* Coming to a wheatfield!)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *motions to doan under motion, sorta like a crawl*)
Can’t go over it.
(Kids: Can’t go over it *motions to climb over it*)
Hafta go through it!
(Kids: Hafta go through it! *makes vertical slicing motions with hands making a sha-sha sound while still marching*)
1….2….3….4
Got through the wheatfield.
(Kids: Got through the wheatfield*still marching*)
Coming to a bridge.
(Kids: Coming to a bridge*still marching*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *shaking heads no*)
Hafta walk over it!
(Kids: Hafta walk over it! *nods and starts to march more over the bridge, making a clicking noise with tongue*)
1….2….3….4
Got over the bridge.
(Kids: *marching again* Got over the bridge.)
Coming to a tree.
(Kids: Coming to a tree *marching*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it. *marching*)
Guess we’ll hafta climb[1] it!
(Kids: Guess we’ll hafta climb it! *marching*)
Climb to the top!
(Kids: Climb to the top! *pretend to climb tree*)
1….2….3….4
Do you see a bear?
(Kids: Do you see a bear? *pretend to search by shielding eyes from light looking around*)
No.
(Kids: *shaking heads no* No)
Let’s climb down.
(Kids: Let’s climb down. *pretend to climb down*)
1….2….3….4
Coming toa river.
(Kids: Coming to a river. *marching again*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *shaking heads no with marching*)
Can’t fly over it.
(Kids: Can’t fly over it *shaking heads no with marching*)
Let’s get in the boat!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin