Pages

September 27, 2021

Jeriau Waterfall, Fraser Hill / Air Terjun Jeriau, Bukit Fraser

Bahasa dan video pendek di bawah :) 

English version and short video below :) 




Long walk to reach to the top for waterfall 

Jalan jauh untuk sampai ke air terjun



Climb at the normal trail then with staircase to the pool| 

memanjat jalan lereng bukit dan bertangga untuk sampai ke telaga. 


When we saw the beautiful photos of waterfalls, it is not just come easy to see waterfalls infront of our eyes. Unless nowadays they have drone to do the job. A lot of efforts to have a view of one waterfall.  Too much hassle behind the scene. If the energy rush in, then climb higher for better one. 

 

I was low in energy after thinking of the slippery trails with kids along. Anyway, everything was fine that we have made it at the Jeriau Waterfalls, Fraser's Hill.


After I searched on the net, it is kind of same waterfall that we've been before. I wuz there carved with love at the tree trunk :) 


Adik was fast, she climbed alone and I'm glad to video her, back of my mind I was careless to let her alone with free hand climbing like that. 


Being in nature is wonderful to wander and breathe the fresh air. We all need that real oxygen in the green forest hill somtimes. Do you like hiking? 


Peace❤️


Bila lihat gambar air terjun yang cantik, baru tahu bukannya senang hendak sampai kesitu untuk mengambil gambar, lain la sekarang ada drone untuk buat kerja itu. 


Penuh kegigihan dibelakang tabir untuk berhadapan dengan air terjun. Jika bertenaga lebih boleh la memanjat lebih tinggi untuk menikmati air terjun yang lebih indah.


Memang jadi kurang bertenaga bila memerah otak nak mengelak dari tergenlincir di lereng bukit terutama bersama budak-budak.


Tetapi Alhamdulillah dah selamat sampai di air terjun Jeriau, Bukit Fraser. 


Selepas pencarian gambar air terjun ini, banyak persamaan air terjun dalam video pendek saya:) Saya dah sampai situ, lakar nama di batang pokok :) 


Adik memang pantas, memanjat tanpa berpaut pada pemegang tangga.  Berat juga kepala bila lihat balik, rasa lalai membiarkan dia seorang diri ke depan. 


Berada di alami yang sangat menakjubkan untuk bersiar dan bernafas udara bersih. Semua kita memerlukan oksigen sesegar di dalam hutan bukit yang hijau kekadang.  Kalian suka memanjat  bukit atau "hiking" ? 


Salam❤️






16 comments:

  1. cantik air terjun nya..mmg berbaloi jalan jauh, meredah hutan..kalau hiking kena panjat2, mmg tak berapa minat..kalau trail biasa, flat land ok lg..

    ReplyDelete
  2. Dah beberapa kali ke Bukit Fraser tapi tak pernah ke air terjun ni.
    Cantik! Mesti double sejuk ni sbb BF pun nyaman cuacanya :)

    ReplyDelete
  3. That's very beautiful! I would love to have a picnic there :-)

    ReplyDelete
  4. Selamat beriadah di air terjun

    ReplyDelete
  5. Que maravilha. Onde existem cachoeiras existe vida na alma!:)
    -
    Silêncios do tempo...
    -
    Beijos, e uma excelente semana!

    ReplyDelete
  6. keindahan air terjun tiada tandingan ,

    ReplyDelete
  7. thank you for those stunning video and photos;)

    ReplyDelete
  8. seronoknya tengok air terjun..rindu nak ke bukit Fraser dan pastinya rindu bertambah bila teringat Bukit Fraser, lokasi abah bawa kami selalu

    ReplyDelete
  9. A very long time I didn't hike. The last one was at muka head Penang. Very tiring. Now I can only do easy hike. Thank you for sharing the lovely video. good to be near nature and waterfall. Good that you let children explore. 👍

    ReplyDelete
  10. kanak-kanak badannya masih ringan, kadang-kadang tak terkejar kita. suka juga hiking, tapi tak pernah dengan kanak-kanak. saya pun baru semalam mandi air terjun, entry nanti lah update

    ReplyDelete
  11. Betul tu... untuk mendapatkan sesuatu yang cantik, perlu usaha dan tenaga untuk sampai kepadanya.

    ReplyDelete
  12. bestnya bila dpt pegi air terjun...dlu2 zaman bujang pi camping dpt la merasa

    ReplyDelete
  13. Cantiknya air terjun ni. Kadang tak larat juga nak naik atas lagi. Pilih tempat selamat untuk mandi manda. Risau juga kalau terpijak batu licin dah tergelincir. pernah ada pengalaman ngeri tergelincir tu. Jadi trauma pulak nak mandi air terjun tinggi tinggi.

    ReplyDelete
  14. que lugar mas bonito, me ha gustado mucho, a mi me encantan los lugares que tienen agua.

    ReplyDelete
  15. Saya suka daki bukit tapi bukan bukit tinggi sangat. Asal senang daki.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin