Pages

January 20, 2016

sedih | faiq upset

muka merah, red alert 
Rindu Faiq, bila dia di sekolah. Minggu lepas saya jemput Faiq, saya turun tunggu. Teacher buka pagar, terus Faiq panggil mama sambil berlari kearah saya, Memang hari sebelumnya, saya memang nak peluk dia tapi macam dalam cerita hindustan la pulak duk express kat situ kan. so saya pegang tangan dia. terus jalan ke kereta.

Tapi hari apa ya thursday kut, dia lari panggil mama, sambili lari terus ke bangku menunggu tu terus meniarap... lepas tu bangun, pergi ke pagar sekolah,  toleh ke arah saya ni, berhenti bersedih...mengalir air mata, tchr-tchr ada di situ. Saya pun tarik tangan Faiq sambil bertanya what happened, sakit ka? you get hurt ke, everyone nice laa, happy kan... dia cakap yeah...  Dengan muka sedih, kawan nangis...teacher angry marah, kesian kawan. Oh.. dia macam terkejut la bila tengok kemarahan kut. Sebab Faiq ni saya pernah marah dia masa baby masa dia tulis kat dinding. Masa tu semua dia belajar cara saya cakap ke marah ke, dia simpan dan tunjuk (dah besar culture shock).

Sejak tu saya cuba control marah tapi jenis terangkan dengan serius jugak. Tapi tone bercakap ja. Mungkin dia baru dengan environment suara meninggi dan tegas. Lagi pun umur enam tahun ni dah kena biasa di marahi. 7 tahun dah kena paksa solat dengan berrotan lagi. Parenting jenis high authority (berkuasa) dengan high warm (mesra tinggi).
High authority, ibubapa bole suruh anak buat yang patut buat walaupun budak suka ke tak suka, high warm tu kena dengar pendapat mereka contoh sebab dia mau dan tak mau tapi berbalik ke patut buat juga. Contoh kena pegi sekolah tapi lepas sekolah dia boleh main dan beri toleransi tu. (Dari Buku child development).

6 comments:

  1. Akakpun mula belajar kawal kemarahan, tarik nafas panjang2 jika nak marah & alihkan kpd kerja lain..

    Semasa anak sulung sebaya Alya, sering berbirat betisnya kena rotan jika lambat terima apa yg diajar.

    Bermuhasabah diri, akak mmg x layak bergelar seorang guru & itulah salah satu sebab kenapa dapat kerjaya selain dari bidang perguruan?

    ReplyDelete
  2. Kakak jenis tak kisah nak peluk anak depan org BP. Walau anak dah remaja sebaik bertemu atau berpisah memang kami dah biasa berpeluk and gives a light kisses on her cheek.

    Faiq dpt culture shock sebab tetiba tengok cikgu marah menjerit. Lama-lama dia akan biasa, yg penting kita jgn buat begitu kat anak kita.

    ReplyDelete
  3. faiq lembut sgt hatinya n cara didiknya tentu berbeza tapi cara cikgu cubit murid hingga nangis x berkenan juga.

    ReplyDelete
  4. Kak Zai pun macam kakzakie peluk dan cium anak kat mana saja.

    Kadang2 budak yang tak biasa kasar terkejut bila nampak perkara sedemikian.

    ReplyDelete
  5. La....faiq comelnya,kawan yang kena marah rupanya.BP ni mesti sorang yg lembut sebab tak pernah marah anak....anak kakak dah tak terkejut sebab dah biasa... haha.peluk cium pun peluk cium.juga.

    ReplyDelete
  6. Anak anak yg diajar dengan lemah lembut, akan lembutlah jiwanya....Eh? Betul ke? Haha....pernah bacalah quote yg berbentuk cenggitu, cuma tak berapa ingat.
    Bagus tu BP, tp mak ni jenis tak sabar kot...
    Tak sempat mak nak ajaq depa lemah lembut, depa dah besar hihi....

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin