a bit of english below.
Saya ingin tahu tentang perkembangan Faiq di sekolah sebenarnya, saya nak tanya teacher dah rasa segan memandangkan Faiq dah nak masuk 5 tahun, saya biasa menganggap Faiq seorang yang dewasa. Dalam tahun ini cuma minggu pertama sahaja saya bertanya kepada teacher Faiq kerana terlalu teruja, sejak saya tahu Faiq sudah besar, saya bertanya sendiri dengan empunya diri ja...dengan bantuan buku yang saya sedang baca, saya sendiri cari idea, untuk dapat reaksi yang saya mahukan.. sebagai contoh saya baca surah ikhlas depan Faiq dan tengok reaksinya. Alhamdulillah Faiq sambung dan baca sama...kalau suruh macam kena soal siasat ni Faiq terasa dia di interogate macam kita ni polis hehe.. Bila pasang tv oasis pun ada doa dhuha...Faiq tahu...ini kebetulan tetapi saya terharu sangat rasa bersyukur sangat bila dia ikut baca doa dhuha di tv tu. memang syukur. Faiq lipat baju sebelum letak dalam bag pun saya terpegun. Cara bersantai ja dengan Faiq ni. nanti ada parent teacher meeting bole dapat info lagi, inshaAllah :)
Perkembang kanak-kanak - satu study telah di lakukan ke atas kanak-kanak berumur 2 tahun, dengan memberi patung yang sengaja di putuskan tangannya, apabila kanak-kanak yang diuji itu angkat saja patung itu, tangan patung itu terjatuh, jadi penyelidik memerhati reaksi mereka sedih dengan mengatakan "Ow" Ohh, expressi menunjuk mereka berperasaan concern, risau atau peduli dengan belas kasihan dan ada daripada mereka ingin patung itu diperbaiki. - technique (Farver & Bransttter, 1994)
Fadya bangun melindungi abangnya, tak bagi saya marah kat Faiq, siap protect sambil cakap no, no, no macam dalam pic ni. saya marah Faiq sebab biar mata terbuka bila syampu rambut, jadi mata merah. reaksi Fadya menunjukkan ambil berat atau tak suka bising-bising kerana sedang tonton tv. sebab dari mereka baby, saya la suka berexcuse me dengan mereka sebab nak ajar hormat ni, tarik botol dari mulut pun berexcuse me, mama ambil botol k, sebab susu dah abis.. mmm tengok kali ni, mama tak bole tahan bila tengok mata Faiq merah ...laju ja popet popet popet ...duk putih elok mata tu..jadi merah pulak.
In one study, 2 years olds' emotional reactions to harm that they thought they had caused were observed by asking them to take care of a rag doll that had been modified so its leg would fall off when the child picked it up. To make the child feel at fault, once the leg detached, an adult, "talking for" the doll, said, "OW!"
Researchers recorded children's facial expressons of sadness and concern for the injured doll, efforts to help the doll, and body tension - responses that indicated remorse and a desire to make amends. - Child development book.