Pages

February 14, 2016

Menjelajah | Homeschooling

Sebelum berblog, saya menonton TV Al-Hijrah, rancangan  "Dengan basikal saya menjelajah", maaf tajuk kurang pasti tapi rasanya begitulah bunyinya. Melalui siaran itu, saya juga menaruh minat ingin menjelajah. Saya terus menyuara dengan penuh yakin kepada en suami. "Nak travel jugak, sekarang nak check bagaimana hendak train homeschooling untuk anak-anak terpaksa menjelajah bersama, bahan bacaan akan dapat selepas buat pendaftaran dan peperiksaan akan ditumpangkan di pusat pengajian di mana kita berada. Sekarang lebih mudah kerana pengurusan melalui online mungkin sudah ada kelas online juga. Saya tak check pun, ini pengalaman anak kawan kakak yang belayar. Tentang peperikssan tu saya google.

stop and stare at the lizard - pemerhatian yang dihayati menjadi satu explor
Tadi juga saya baca interview seorang bapa menjelajah dunia bersama isteri dan dua orang anak. Bila buka websitenya, posting terakhir tahun 2014. Membaca interviewnya pun rasa penat:) Dah rindu pokok bunga saya. En suami baru ja nak ubah pokok pokok saya nak buat kolam ikan tetapi ubah skit ja dia rancang.  Kena lah menaruh minat membela ikan pula, tetapi saya sekarang dilamun cinta dengan taman kecil (home garden) yang saya usahakan tu :)  Dah lewat sekarang ni, en suami macam ok masih tonton tv sundance. InshaAllah saya berblog pula nanti, semalam dah miss :)
life is a journey - setiap aktiviti adalah perjalanan hidup

8 comments:

  1. elok teruskan minat berkebun yg sgt menyeronokan tu...badan sht hasil dpt selesa dgn suasana indahnya.

    ReplyDelete
  2. Saya juga teringin nk punya taman mini sendiri nanti,harap2 menjadi

    ReplyDelete
  3. Saya suka gak menanam pokok, sekarang tgh berangan nak beli pondok kecil dan susun pasu bunga sekelilingnya, hi hi

    ReplyDelete
  4. bw sini.. akak rasa home schooling yang berjaya dilakukan oleh pemilik fb, WP (warga prihatin).. pemiliknya saiful nang kot.. akak suka juga baca tentang home schooling ni, tapi akak rasa ada pro n kons nye, tujuan kita hantar anak2 p taski seawal umur 4 tahun bukan kerana nak dia pandai dapat nombor 1, tapi mahukan anak bijak bersosial, boleh berdikari.. kalau home schooling, persekitaran sosialnya hanyalah keluarganya.. tapi pro nya pulak, home schooling boleh meminimumkan pengaruh negatif persekitaran dan anak2 belajar di hadapan mata ibu bapa...tp serius akak kata, nak ngajar anak orang lain di sekolah jauh lebih mudah daripada nak mendidik anak sendiri di rumah.. sebab anak2 lebih percaya cakap cikgu daripada cakap mamanya yang juga cikgu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dgn pendapat di atas bab sosial dan anak lbh ikut cakap cukgu drp ibu wpun ibunya juga seorg guru ... ermmm .

      Delete
  5. saya juga minat mengembara wpun belum dpt melakukannya . tapi klu nak bawa anak2 bersama , bimbang akan menyusahkan mereka pula ...

    ReplyDelete
  6. Tak terfikir nak menjelajah cenggitu BP...hish banyak nak kena fikir tu, duit, masa, mak bapak yg di jenguk lagi...hish, mak duk rumah jerlah hihi..

    ReplyDelete
  7. Best kalau ada tanah walau sekangkang kera... buay jamu mata mengubat keletihan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin