Pages

January 27, 2015

mahu pembersih udara / Air treatment system

english version below


Saya risau dengan kerja renovation rumah jiran, kerana habuk makin menebal di atas lantai
porch dan atas kereta kami. Saya bersyukur kerana ada pembantu menyuci dan memop lantai setiap hari. Walaupun itu sudah kami lakukan, saya masih rasa terdesak untuk membeli Sistem Pembersih Udara. Saya bincang dengan suami saya tentangnya. Keputusan belum hampir pun untuk membeli atau sangat memerlukannya kerana ia terlalu mahal, Saya bagitau en suami saya sanggup mengguna kad kredit saya untuk membuat pembelian sebab psikoloji tak boleh bernafas, lagipun Faiq sudah tak batuk jadi risau ia akan kembali.

Saya buat solusi sendiri, saya mop lantai bilik-bilik tidur, dan lap semua perabut serta tingkap setiap hari. Saya keluarkan carpet atau rug lantai. Saya bersihkan juga kipas dan penghawa dingin...makin rasa udara lebih segar. Sebenarnya kain langsir rumah jenis licin tidak memerangkap habuk, itu satu kelegaan juga.

english version


I have worried with my neighbour's house renovation, the dust piled up on our cars, on the floor of the front porch. I am grateful that I have helper to clean and mop out the dust away everyday. Though we have done that, I figure I desprately need Air Treatment System. I discuss with my hubby over it. The result just didn't came up to finally purchase it as it is expensive. I told hubby I would used my credit card to buy it as I could breathe and realise as Faiq just got better with coughing but still I would it might come back.

I made my own solution, I have mop the floor of bedrooms, and wipe the furniture cleaned everyday. I took out the mat or any carpet out. I clean the fan and the aircon as well...it seems it gets better. In fact the curtain material is the satin or organza type, that won't collect dust.

11 comments:

  1. rajinnya..awat yang ada english version ni. good good =))

    ReplyDelete
  2. salams,

    jiran buat renovate sampai ke rumah habuknya....terukkkk jugak
    nampak meowww kat luar tu:)

    ReplyDelete
  3. oh kalau duduk di kawasan kami yang memang sentiasa berabuk ni.. harus ibu faiq kurus la mengelap dan mengemop hampir spjgn masa..

    ReplyDelete
  4. nak pakai face mask sentiasa pun tak selesa
    tapi nak buat macam mana sebab tak mungkin nak perintah org stop renovate rumah pulak... sendirilah kena sabar utk sementara waktu.

    ReplyDelete
  5. habuk2 ni mmg mmbawa masalah kpd mrk yg alahan r asthma...

    ReplyDelete
  6. saya juga dicadangkan pembersih udara ni dalam rumah oleh kawan saya... ioniser kata nya... dia kata disebabkan tetiap tahun jerebu datang ke Malaysia, adalah lebih bagus pakai tu... tingkap dah tak payah bukak langsung time berhabuk... hmmmm okay jugak (tapi saya belum beli lagi lah)

    ReplyDelete
  7. udara berhabuk memang tak elok utk kesihatan, lebih2 lagi yg asma, lelah...setiap hari kena lap, mop..exercise..

    ReplyDelete
  8. selamat bersih-bersih gan,...

    ReplyDelete
  9. Bahaya dan risau kesihatan faiq dan fadya, malah bp perlu mop selalu..mesti penat.. kami hanya ada air purifier, sbb sophie dulu asyik batuk..risau..air treatment system, dengar nama je pun tau mahal. Tp demi anak apa salahnya kn bp..
    fadya, happy belated birthday..dekat dgn birthday aunty rupanya.semuga jadi muslimah sejati. Anak solehah for mummy n daddy ye..

    ReplyDelete
  10. Yelahkan.... dah namanya berjiran kena redha ajelah....
    Betul tu BP kalau dapat mengemas basuh alas kaki, dan langsir yg ada mmg puas hati rasanya rasa fresh jer udara

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin