Pages

January 7, 2016

copy cat / tiru macam saya

Dalam video ni Fadya pusing bagai nak rak tiru kucing tu.  Copy cat sangat. Saya ambil video, Faiq perhati ja saya tengah filemkan adiknya dan faham mama suka ambil gambar. Dalam essay pun dia cerita dia suka ambil gambar dengan mama, main hide and seek dengan fadya dan papa..esei tajuk "keluarga saya".
Fadya memang suka kucing. Tapi tak da la bela lagi, tapi kucing duk datang tu ada, Faiq pernah baring sambil minum susu dekat kucing tu. Risau juga bukan kucing rumah. Tak berapa bersih sangat. Bila Faiq batuk nak salahkan kucing tu la haha..Alhamdulillah Faiq sihat amalkan minyak zaitun tiap hari, dah dia tak suka vitamin macam Fadya. Ok readers, sekian berita petang yang indah tentang minat kanak-kanak kepada makhluk ciptaan Allah swt ;)

Video tu ada iklan pulak!

carseat /babyseat dan efeknya

Ni tahun2 lepas la, tahun ini Faiq dah nak masuk 6 tahun, Fadya dah masuk 4 tahun. Sebelum ni rasa lega bila budak-budak dalam car seat. Faiq memang senang nak pasang seatbelt, sekarang ni Faiq masih duduk atas kerusi budak yang di buang tempat sandarnya tu. Fadya masa umur 2 tahun dah tak masuk duduk atas carseat. Tak pandai bukak seat belt tetapi bole keluarkan dirinya dari situ. Kalau nampak duduk dalam gambar (pic lama) kerana ada susu atau roti. Duduk la sekejap.
Effect duduk dalam car seat atau stroller, faiq fadya akan rasa bebas bila keluar dari kereta. Akan lari laju. Saya ingat Faiq ni kenapa la lari.  Memang ada yang dia nampak contoh playground ke atau mainan. Dia akan lari ke situ.Saya masih pakai kasut flat untuk senang nak kejar tapi sekarang Fadya pula lari. Adoi..

Indeed, with hardship (will be) ease. Surah 94:6
Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Surah 94:6



January 6, 2016

english learning / belajar english dgn pergerakkan

Pergerakkan dengan rentak muzik lebih menarik untuk kanak-kanak. (Click video di atas) Video ini sangat di minat oleh Faiq Fadya. Mereka akan nyanyi atau sebut perkataan yang perlu lakukan, contoh going kan kena berjalan atas jalan jadi dua beradik tu akan jalan seperti dalam gambar ni.

Kalau perkataan tu kena panjatkan iaitu climb up, mereka akan cuba la cari sesuatu untuk memanjat.
Kalau kena go through it melalui jalan itu. Mereka berjalan terus je, gambar di atas sekali tu, Faiq Fadya buat tangan ke atas tu kira go over it, kena pergi melangkah atasnya (dalam gambar bawah ).. adoi tak reti nak translate lebih kurang macam tu. 

Video dari you tube, gambar sendiri. Lirik dibawah dari kteachers.wordpress.com

Hey everybody! We’re going on a bear hunt! Are you afraid?
(Kids: I’m not afraid! *shakes heads no*)
1….2….3
(stomps feet as in hiking)
We’re going on a bear hunt!
(Kids: We’re going on a bear hunt!)
Take pictures with my camera!
(Kids:Take pictures with my camera! *pretend to take pictures*)
Open up the door, squeak!
(Kids: Open up the door, squeak! *pretends to open door*)
Walk down the road
(Kids: Walk down the road *marches, pretending to be on a road)
Coming to a wheatfield!
(Kids: *still marching* Coming to a wheatfield!)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *motions to doan under motion, sorta like a crawl*)
Can’t go over it.
(Kids: Can’t go over it *motions to climb over it*)
Hafta go through it!
(Kids: Hafta go through it! *makes vertical slicing motions with hands making a sha-sha sound while still marching*)
1….2….3….4
Got through the wheatfield.
(Kids: Got through the wheatfield*still marching*)
Coming to a bridge.
(Kids: Coming to a bridge*still marching*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *shaking heads no*)
Hafta walk over it!
(Kids: Hafta walk over it! *nods and starts to march more over the bridge, making a clicking noise with tongue*)
1….2….3….4
Got over the bridge.
(Kids: *marching again* Got over the bridge.)
Coming to a tree.
(Kids: Coming to a tree *marching*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it. *marching*)
Guess we’ll hafta climb[1] it!
(Kids: Guess we’ll hafta climb it! *marching*)
Climb to the top!
(Kids: Climb to the top! *pretend to climb tree*)
1….2….3….4
Do you see a bear?
(Kids: Do you see a bear? *pretend to search by shielding eyes from light looking around*)
No.
(Kids: *shaking heads no* No)
Let’s climb down.
(Kids: Let’s climb down. *pretend to climb down*)
1….2….3….4
Coming toa river.
(Kids: Coming to a river. *marching again*)
Can’t go under it.
(Kids: Can’t go under it *shaking heads no with marching*)
Can’t fly over it.
(Kids: Can’t fly over it *shaking heads no with marching*)
Let’s get in the boat!

kids bonding time / menjalinkan hubungan dengan anak-anak

Fadya disiapkan oleh papa
Biasa kita dengar peluk anak setiap hari...atau bermain dengan anak dan membaca buku sebelum tido. Selain dari itu, menyikat rambut atau keringkan rambut dengan tuala. Faiq Fadya suka disikat rambut mereka sambil beri pujian atau ingatan macam hari pertama sekolah. Saya cakap hari ni tanya tchr nama apa, nama kawan...

Papa tolong ikat rambut supaya selesa menjamu selera :)
Fadya pun suka juga disikat, kalau diikat rambut tu Fadya tak berapa suka.






Faiq main sebelun button up
Ajar pakai butang pun suka sambil bersembang  dan puji .. tapi faiq suka bermain dulu. Dalam gambar tu Faiq cuba terbang seperti kelawar. Kadang faiq suruh sikat rambut masa tidur pulak. aii naik lemak tu suka dibelai pulak. Suruh bercerita sebelum tido tu memang selalu. Suruh Faiq baca sendiri dia cakap mata dah close pulak. Aii.. Fadya suka baca buku bersama siap buat rujukkan la contoh kasut dalam rumah. Dia akan cakap kasut tu macam kasut clown dalam buku sambil tunjuk.

Jom share cara rakan blogger menjalin hubungan dengan anak-anak. Pernah tengok pasangan perbetul tali leher, kira bonding tu :) Sekian Ringkasan petang ni haha..

lunch box / bekalan tengahari

Kalau rajin saya akan sediakan bekalan makanan tengahari, park kereta picnic la tepi lalang, suami akan pilih la tempat yang ada hijau skit berdekatan ofisnya dan sekolah anak-anak..
Biasa masak taruh atas la dulu pernah bawa sia bekas bertingkat suami kata lebih senang makan taruh atas ja dalam satu bekas.
Pic ni pun yang lama sharing tempat lain buat ingatan. Dalam beg dengan flask tu kat tepi isi green tea.Nak letak gambar lauk ( kat atas lebih kurang macam tu la taruh atas ni) segan sebab masak biasa tapi tak seganla untuk suami sebab makanan sihat kena terangkan pula masa makan..hehe.. semalam pun picnic juga tepi sekolah fadya, gambar lauk tak cantik sebab grilled ikan berasam jadi gelap.. tak menarik, tapi sayur asparagus nampak segar :)

fadya pets lover/ pencinta haiwan menjadi lebih caring

Assalamualaikum dan selamat pagi,

Fadya suka puppy, akan di mandinya, dia cakap dia mummy puppy tu. Akan bawanya dalam cage plastik tu ke mana pun. Tu la bila nak berangkat, puppynya lagi, bag bekalan tuan puppy lagi. Kadang saya bawa yang basic untuk mereka ni. Tapi kalau lama keluar dah takda itu ini. Perjalanan jadi kalut la baju basah tak da persalinan.

Fadya macam budak lain suka pony, tu kat food court ternampak pony, papa kena tarik pula dah tak reti tunggang sendiri. Fadya lebih penyayang bila ada imaginary pet ni. Masa emak saya tolong jaga Faiq Fadya masa Fadya 2 tahun. Fadya keluarkan tuala abangnya, emak saya bagitau semua Fadya tolong tunjukkan. Rupanya di tempat sekolah pun ada beri teddy bear untuk Fadya jadi lebih caring. Hujung tahun lepas, teddy tu diberi untuk bawa pulang ke rumah. Tahun ni dah tak ada kut.

Hingga pusing tangan nak bagi anak ayam tu terus berjalan.



LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin