Sorry masih duk baca child development.
piaget's theory mengatakan makanisme penyesuaian mengisi ruang permikiran - dimana kanak-kanak mengubah suai skema yang sedia ada iaitu kali pertama melihat objek.
sebagai contoh : kanak-kanak 2 tahun diberi tahu haiwan berkaki empat lembu memakan rumput dan juga diberitahu haiwan itu mengeluarkan susu. mulanya akan keliru dengan anjing tidak mengeluarkan susu. kanak-kanak dua tahun itu akan mengubah suai dengan makanisme penyesuaian dengan tambahan diberi seperti bunyi-bunyian, moo untuk lembu dan woof.
Macam Fadya memang masa nak masuk 2 tahun tu asyik tunjuk anjing bukan sebut anjing, asyik woof, woof, saya cakap itu anjing, dia tak sebut dog, setiap kali jumpa anjing duk woof, woof, saya pun tukar la percakapan, anjing di tepi jalan, berapa ekor, dua ekor. dari situ baru la look mama, two dogs are running, kalau nampak anjing menjilat, Fadya pun akan menjilat pipi mama ni...hai lagi advance. Tapi memang saya neglect dari tunjuk menunjuk dekat Fadya ni sebab dah pernah tunjuk kat Faiq kut. Tapi Fadya yang tunjuk kat saya. Jadi Teori Piaget ni kira applicable juga, ikut skema, lihat pertama kali, bentuk, pergerakkan, bunyian.
macam Faiq akan mengubah suai posisi senam yang lebih senang :))
Accommodation
The other process is accommodation, which is when a person modifies
existing schemas to create new schemas. For example, the same 2-year-old
child is now taught that the animal with a tail and four legs that she saw
on the field eating grass is a cow. She is also told that a cow gives milk,
which a dog doesn’t. She is initially slightly confused but makes adjustment
to her existing schema of a dog with this additional information. This
modification is an example of accommodation.